В деветия доклад за напредъка към постигане на Съюз на сигурност, публикуван днес, се изтъкват последните мерки, предприети за предотвратяване на финансирането на тероризма чрез трафик на предмети на културата и за подобряване на оперативната съвместимост на информационните системи на ЕС.
Въз основа на всеобхватна оценка на политиката за сигурност на ЕС от 2001 г. насам се посочват и пропуските и предизвикателствата, които все още трябва да бъдат преодолени. Сред неразрешените проблеми са непълното прилагане на съществуващите политики, както и еволюиращите заплахи като например радикализацията и киберпрестъпленията, за които може да се наложат промени в съществуващите инструменти.
Комисарят по въпросите на миграцията, вътрешните работи и гражданството Димитрис Аврамопулос заяви: В тази бързо променяща се обстановка на сигурност трябва да увеличим усилията си за постигане на резултати по всички съществени елементи и да работим бързо за изграждане на истински и ефективен Съюз на сигурност. Разпокъсаността ни прави уязвими. Единството и доверието чрез засилване на сътрудничеството и улесняване на обмена на информация между държавите от ЕС са единственият начин за Съюза да предостави конкретна добавена стойност и да гарантира сигурността и безопасността на европейските граждани.
Комисарят по въпросите на Съюза на сигурност Джулиан Кинг заяви: Всеобхватната оценка е изпълнение на ангажимента, който поех пред Европейския парламент, за задълбочено преразглеждане на политиката на ЕС за сигурност — първото от 16 години насам. Има някои важни поуки, включително необходимостта от по-бързи действия за реагиране на променящите се заплахи. През септември ще можем да обсъдим тези поуки в Парламента.
Стабилен напредък в ключови области
През последните месеци бе постигнат сериозен напредък, по-конкретно по отношение на новите правила за трафика на предмети на културата, предложени през юли 2017 г., както и на споразумението за нова система за влизане/излизане, в която се регистрират данните на граждани на страни извън ЕС, прекосяващи външните граници на Съюза.
Работата за борба с радикализацията в интернет бе засилена чрез план за действие с нови мерки за откриване и отстраняване на незаконно терористично съдържание онлайн.
Подновеният акцент върху защитата на лесните мишени доведе до симулации от страна на белгийските и нидерландските специални сили на синхронизирани терористични атаки срещу държавни училища. Учението бе подкрепено от Комисията и помогна за извличане на ценни поуки по отношение на готовността.
Предизвикателства и пропуски в политиката за сигурност
В днешния доклад се разглеждат 15 години политика на ЕС за сигурност и въпреки положителната оценка на основните действащи инструменти за сигурност все още са налице предизвикателства и пропуски. Съществуващите политики и инструменти трябва да бъдат адаптирани към променящата се заплаха от тероризъм, както бе изтъкнато и в заключенията на Европейския съвет от 22 и 23 юни 2017 г. и плана за действие на Г-20 за борба с тероризма от 7 юли 2017 г.
За да преодолее предизвикателствата и пропуските, Комисията ще продължи да:
Контекст
Сигурността е политически приоритет, застъпен от началото на мандата на Комисията Юнкер — като се започне от политическите насоки [3] (PDF) на председателя Юнкер от юли 2014 г. и се стигне до последната му реч за състоянието на Съюза [4] от 14 септември 2016 г.
Европейската програма за сигурност [5] (PDF) насочва работата на Комисията в тази област, като очертава основните дейности, които да гарантират ефективна реакция срещу тероризма и заплахите за сигурността в Европейския съюз, включително борба с радикализацията, укрепване на киберсигурността, спиране на финансирането на тероризма и по-качествен обмен на информация. От приемането на програмата насам е отбелязан значителен напредък в нейното изпълнение, който проправя пътя към ефективен и истински Съюз на сигурност [6] (PDF). Този напредък е отразен в докладите [7], които Комисията редовно публикува.
Всеобхватната оценка, приложена към днешния доклад, се основава на вътрешен анализ на службите на Комисията, на проучвания, проведени с националните органи на държавите членки и агенциите на ЕС, както и на приобщаващ диалог с широк кръг от заинтересовани страни, включително Европейския парламент, националните парламенти, гражданското общество, мозъчни тръстове, академичните среди и представители на промишлеността.
Комисията ще представи своята цялостна оценка пред Европейския парламент и Съвета и призовава двете институции да обсъдят помежду си нейните констатации.
Връзки
[1] https://www.europe.bg/bg/articles/news
[2] https://www.europe.bg/bg/topic/vutreshen-red-i-sigurnost
[3] https://ec.europa.eu/commission/priorities/sites/beta-political/files/juncker-political-guidelines_bg.pdf
[4] https://ec.europa.eu/commission/state-union-2016_bg
[5] http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/e-library/documents/basic-documents/docs/eu_agenda_on_security_en.pdf
[6] http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/policies/european-agenda-security/legislative-documents/docs/20160420/communication_eas_progress_since_april_2015_en.pdf
[7] http://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/policies/european-agenda-security/legislative-documents_en