Днес групата на високо равнище на ЕС за модернизиране на висшето образование публикува своя доклад относно новите начини на учене и преподаване в университетите, съобщава Рапид. Групата, председателствана от бившия президент на Ирландия Мери Макалийз, отправя 15 препоръки, в които се подчертава необходимостта от по-целенасочено използване на средствата за насърчаване на разработването и използването на по-гъвкави методи за учене и преподаване с помощта на цифрови технологии във висшето образование.
Андрула Василиу, комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта, приветства публикуването на доклада днес. „Европа е изправена пред предизвикателството да се справя с по-голям брой студенти и по-голямо многообразие сред тях, както и пред необходимостта да се подобри качеството на учене и преподаване. В отговор на това групата на Мери Макалийз определи реалистични и практически стъпки, които европейските и националните органи могат да предприемат, за да използват по-добре новите технологии в ученето и преподаването. Особено ме радва фактът, че чрез новата програма „Еразъм+“, чието изпълнение започна през януари, прилагането на препоръките от страна на групата ще може да бъде подкрепено.“
Мери Макалийз, която представи резултатите на среща с комисар Василиу днес, добави: „Впечатлена съм от отличните примери за добри практики, които ни бяха представени по време на нашата работа. Те показват колко важно е да има не само специализирани лица във висшите учебни заведения, но и ангажирани и далновидни правителства, които да ги подкрепят, ако искаме да използваме максималния потенциал на тези нови начини на учене и преподаване. Въпреки че вече се наблюдава напредък в Европа, тя все още изостава от САЩ по отношение на използването на нови технологии в университетите и колежите. Трябва да се възползваме от нашите преимущества, като например широкото използване на европейската система за трансфер и натрупване на кредити1 [2], за да гарантираме, че ученето с помощта на цифрови технологии в Европа е признато, акредитирано и с гарантирано качество.“
Образователни материали от цял свят са все по-лесно достъпни и все по-интерактивни, излизайки отвъд обикновените онлайн лекции. Преподаването и ученето с помощта на цифрови технологии могат да бъдат по-добре пригодени към нуждите на отделните студенти, а напредъкът в анализа на ученето дава възможност на преподавателите по-бързо да оценяват нивото на знания на учениците и да идентифицират области, в които е необходима повече подкрепа.
Много европейски висши учебни заведения се възползват от новите технологични възможности и постепенно методите на преподаване, основани на цифровите технологии, навлизат както в университетите, така и в онлайн обучението. Често обаче развитието зависи от ентусиазма на неколцина членове на персонала и не съществува последователно стратегическо въвеждане на съответните методи в институциите или в други държави.
Въз основа на подробен анализ на ситуацията и съществуващите добри практики в ЕС и извън него, групата на високо равнище набеляза начини за подкрепа на въвеждането на ново, основано на технологиите образование. Групата признава, че висшите учебни заведения са основните катализатори на промените, но същевременно подчертава, че публичните органи носят отговорност за създаването на среда, благоприятна за тези промени.