В своя публикуван днес годишен доклад относно бюджета на ЕС Европейската сметна палата (ЕСП) предупреждава, че бюджетната система прекалено много е съсредоточена върху процеса на изразходване на средства от бюджета, а е необходимо да се обръща повече внимание на постигането на резултати, съобщава Рапид. Като независим одитор ЕСП е заверила отчетите на Европейския съюз за 2013 г., но подчертава, че като цяло управлението на разходите на ЕС се нуждае от подобрение — както на ниво ЕС, така и на ниво държави членки.
Одиторите на ЕС посочват, че през целия период 2007—2013 г. е бил даван приоритет на изразходването на средствата — съгласно принципа „използваш или губиш“, а не на постигането на добри резултати. Например, при избора на проекти за финансиране със средства на ЕС се обръща внимание най-напред на разпределянето на наличното финансиране, след това на спазването на нормативните изисквания и едва тогава — в ограничена степен — на резултатите и въздействието.
Президентът на ЕСП Витор Калдейра заявява: ˜„Отсега нататък е необходимо по-стриктно управление и контрол на средствата на ЕС. Европейската комисия и държавите членки трябва да обръщат повече внимание на това как разходват парите на нашите данъкоплатци. Необходими са повече стимули, за да се подобрят резултатите и да се увеличи ефективността при разходването на средствата, както и по-добри дългосрочни прогнози, за да се гарантира достатъчно наличност за планираните плащания на Европа. Вече няма да е достатъчно само да се следва обичайната процедура.“
В своя годишен доклад за 2013 г. одиторите на ЕС изразяват положително становище относно надеждността на отчетите на ЕС. Те също така заключават, че събирането на приходи за ЕС не е засегнато от грешки. За разходите на ЕС обаче изчисленият вероятен процент грешки е 4,7 % (4,8 % през 2012 г.). Изчисленият от Сметната палата процент грешки не представлява оценка на нивото на измамите, неефикасността или разхищенията. Той представлява оценка за размера на средствата, които не е следвало да бъдат изплатени от бюджета на ЕС, тъй като не са били използвани в съответствие с приложимите правила на ЕС. Често срещани грешки са например плащания за предприятие, което декларира, че е МСП, докато всъщност е собственост на голямо предприятие, или допълване на съществуваща обществена поръчка, без да се даде възможност на другите оференти да представят предложенията си.
Най-много грешки се наблюдават в областите на разходи, където управлението е споделено между държавите членки и Европейската комисия. Двете най-засегнати от грешки области отново са „Регионална политика, енергетика и транспорт“ с 6,9 % прогнозно ниво на грешки и „Развитие на селските райони, околна среда, рибарство и здравеопазване“ с 6,7 %. При областите със споделено управление оценката за процента грешки е 5,2 %, докато при разходните програми, които се управляват предимно от Комисията, той е 3,7 %. Изчисленият процент грешки за собствените административни разходи на ЕС е 1 %.