Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.
Вие сте тук
Целево финансиране за стимулиране на използването на нови технологии във висшето образование

Днес групата на високо равнище на ЕС за модернизиране на висшето образование публикува своя доклад относно новите начини на учене и преподаване в университетите, съобщава Рапид. Групата, председателствана от бившия президент на Ирландия Мери Макалийз, отправя 15 препоръки, в които се подчертава необходимостта от по-целенасочено използване на средствата за насърчаване на разработването и използването на по-гъвкави методи за учене и преподаване с помощта на цифрови технологии във висшето образование.
Андрула Василиу, комисар по въпросите на образованието, културата, многоезичието и младежта, приветства публикуването на доклада днес. „Европа е изправена пред предизвикателството да се справя с по-голям брой студенти и по-голямо многообразие сред тях, както и пред необходимостта да се подобри качеството на учене и преподаване. В отговор на това групата на Мери Макалийз определи реалистични и практически стъпки, които европейските и националните органи могат да предприемат, за да използват по-добре новите технологии в ученето и преподаването. Особено ме радва фактът, че чрез новата програма „Еразъм+“, чието изпълнение започна през януари, прилагането на препоръките от страна на групата ще може да бъде подкрепено.“
Мери Макалийз, която представи резултатите на среща с комисар Василиу днес, добави: „Впечатлена съм от отличните примери за добри практики, които ни бяха представени по време на нашата работа. Те показват колко важно е да има не само специализирани лица във висшите учебни заведения, но и ангажирани и далновидни правителства, които да ги подкрепят, ако искаме да използваме максималния потенциал на тези нови начини на учене и преподаване. Въпреки че вече се наблюдава напредък в Европа, тя все още изостава от САЩ по отношение на използването на нови технологии в университетите и колежите. Трябва да се възползваме от нашите преимущества, като например широкото използване на европейската система за трансфер и натрупване на кредити1, за да гарантираме, че ученето с помощта на цифрови технологии в Европа е признато, акредитирано и с гарантирано качество.“
Образователни материали от цял свят са все по-лесно достъпни и все по-интерактивни, излизайки отвъд обикновените онлайн лекции. Преподаването и ученето с помощта на цифрови технологии могат да бъдат по-добре пригодени към нуждите на отделните студенти, а напредъкът в анализа на ученето дава възможност на преподавателите по-бързо да оценяват нивото на знания на учениците и да идентифицират области, в които е необходима повече подкрепа.
Много европейски висши учебни заведения се възползват от новите технологични възможности и постепенно методите на преподаване, основани на цифровите технологии, навлизат както в университетите, така и в онлайн обучението. Често обаче развитието зависи от ентусиазма на неколцина членове на персонала и не съществува последователно стратегическо въвеждане на съответните методи в институциите или в други държави.
Въз основа на подробен анализ на ситуацията и съществуващите добри практики в ЕС и извън него, групата на високо равнище набеляза начини за подкрепа на въвеждането на ново, основано на технологиите образование. Групата признава, че висшите учебни заведения са основните катализатори на промените, но същевременно подчертава, че публичните органи носят отговорност за създаването на среда, благоприятна за тези промени.
ОСП: Говори науката
Платени публикации
Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“
Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.
Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.
Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.
В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.