Вие сте тук

Приета е Национална стратегия за превенция и борба с нередностите и измамите, засягащи финансовите интереси на ЕС

сряда, 17 Декември, 2014 - 13:04

Правителството прие Национална стратегия за превенция и борба с нередностите и измамите, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз. Документът е с период на действие до 2020 г. Целта е до тогава България да стане страна с висока степен за защита на финансовите интереси на ЕС при спазване на принципите на етика, прозрачност, предотвратяване на нередности и измами, ефективно разследване, санкции, ефективно сътрудничество, съобщава правителствената пресслужба.

За определяне на проблемните области, които трябва да намерят решение със стратегията, е направен анализ на нередностите при усвояването на средства от ЕС, докладвани от българските власти за изминалия програмен период. За 2007-2013 г. по структурните и Кохезионния фонд са докладвани 1190 нередности. Към момента по 376 от тях се извършват административни или съдебни действия, а останалите 814 са приключени, като в 71 от случаите прекратяването е поради установена липса на нередност. Основните нередности са свързани с нарушения на проведени процедури по ЗОП (62%) и с недопустими, незаконосъобразни или неоправдани разходи (21%).

По отношение на земеделските фондове в периода 2007-2013 г. са докладвани 7414 нередности. От тях 80% са свързани с недължимо получени суми или невъзстановяване на недължимо получени суми поради административна грешка, а 13% са опити за документна измама, като за тях е информирана Прокуратурата за установяване наличието на престъпление.

Сред проблемите и предизвикателствата в областта на превенцията Стратегията посочва честата промяна на нормативната уредба, което води до различното тълкуване на актовете и възпрепятства утвърждаването на стабилна съдебна практика. Друг проблем е недостатъчният административен капацитет – въпреки натрупания положителен опит, в редица институции за определените служители отговорността за борбата с нередностите и измамите е допълнителна дейност, а не основна; налице е и голямо текучество, като новопостъпващите са без необходимия опит. Отчита се незадоволително ниво на прозрачност и публичност, въпреки изразходваните за тази цел значителни средства от държавния бюджет и оперативните програми. Посочва се необходимост от подобряване на работата със сигналите и жалбите, усъвършенстване на системата за обмен на информация за нередности и измами, развитие на ИТ и електронното управление при администрирането на нередностите и др.

Първата стратегическа цел, очертана в документа, е засилване на превенцията чрез подобряване качеството на нормативната уредба, повишаване на административния капацитет, на прозрачността и достъпа до информация за широката общественост, поддържане на интегрирани бази данни и системи за обмен на информация и отчетност. Изпълнението на стратегическа цел №2 – повишаване на ефективността при разкриване и противодействие на нередностите и измамите, ще бъде постигнато чрез укрепване на сътрудничеството и взаимодействието между приходните органи, засилването на вътрешния контрол и взаимодействието между държавните органи, частния сектор, неправителствените организации и гражданското общество, както и чрез преминаване към изцяло електронно докладване. Стратегическа цел №3 е укрепване на сътрудничеството с ОЛАФ и с компетентните институции на ЕС, държавите-членки и други държави, а цел №4 – повишаване ефективността на дейностите по разследване, възстановяване и санкции. Тук се предвижда оптимизиране на националните правила за налагане на санкции, установяване на съкратени и ясни процедури по възстановяване, повишаване ефективността на административните и наказателните производства.

Индикаторите за следене на целите и дейностите ще бъдат доразвити с посочване на конкретни срокове и отговорни институции в плана за действие към Стратегията.

Правителството прие днес и доклад за дейността на Съвета за координация в борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на ЕС през 2013 г. В него се обобщава, че дейността на Съвета е била насочена към изпълнение на поетите ангажименти за засилване мерките за защита на финансовите интереси на ЕС, подобряване на комуникацията и координацията на национално ниво между всички органи и структури в тази област, както и укрепване на сътрудничеството с ОЛАФ и със съответните компетентни органи на държавите-членки на ЕС.

ОСП: Говори науката

Платени публикации

pic

Регенеративното, или наричано още консервационно земеделие, използва по-систематичен и цялостен подход към земята, която се обработва, и прилага в обработката принципи, осигуряващи повишена продуктивност и биоразнообразие в дългосрочен план. В основата му стои доброто състояние и функциониране на почвите. Доброто състояние на почвата зависи от органичната материя, която включва всякаква жива материя като корени на растения, червеи, микроби.

pic

Международното общество за прецизно земеделие прие следната дефиниция за прецизно земеделие през 2019 г.: „Прецизно земеделие е управленска стратегия, която събира, обработва и анализира времеви, пространствени и индивидуални данни и ги съчетава с друга информация в подкрепа на управленски решения въз основа на изчисления на възможните промени. Резултатите са повишени ефикасност в употребата на ресурси, качество, продуктивност, доходност и устойчивост на селскостопанската продукция.“

pic

Формите на трудова заетост в сектор селско стопанство са три: самонаети (фермерите), наети (наемните работници) и семейна работна ръка. Тази заетост често се определя от анализаторите като непълна, допълнителна и неформална. Според данните на Агростатистиката в българското селско стопанство преобладава дела на самонаетите и семейните работници, а наетите са около 10% от всички работещи в земеделието.

pic

Интелигентните системи промениха изцяло традиционните методи на животновъдството като практика. Продуктивното и конкурентно животновъдство използва модерни технологии от рода на модели за машинно самообучение. Модерните технологии позволяват набиране на големи обеми от животновъдни данни, които могат да се използват за ежедневни морфологични, физиологични, фенологични и други свързани измервания.

pic

Селското стопанство е най-голямата индустрия в света и има много значимо въздействие върху околната среда. Много от неговите дейности причиняват замърсяване и деградация на почвите, водите и въздуха. То обаче може да играе и положителна роля, например чрез улавянето на парникови газове в почви и култури или намаляването на риска от наводнения, когато се прилагат определени земеделски практики. С разширяване на обхвата на тези практики въздействието се подобрява, но остава още много път, който трябва да се извърви.

pic

В подкаст "Какво прави науката за фермера?" можете да намерите информация по ключови теми в модерното селско стопанство, свързани с глобалните тенденции на развитие, политиката на ЕС в областта на земеделието и животновъдството и научните постижения, които променят облика на фермерската професия и на селските райони.